Progressiivista kauhumusiikkia – haastattelussa Claudio Simonetti

Italialainen elokuvamusiikki on maailmanlaajuisesti tunnettu käsite. Genre-elokuvan nousun jälkeen saapasmaa paljastui varsinaiseksi muusikoiden Mekkaksi. Ensin tulivat Sergio Leone, spagettiwesternit ja Ennio Morricone. Tämän jälkeen Dario Argento, giallot ja progressiivista rockia soittanut Claudio Simonettin johtama Goblin. Laajakuva pääsi tekemään pienen haastattelun Simonettin kanssa.

Goblinia pidetään yhtenä italialaisen elokuvan tärkeimmistä säveltäjäyhtyeistä. Kuinka päädyitte tekemään musiikkia juuri elokuviin?

Dario Argento etsi bändiä, joka voisi kirjoittaa Deep Redin tunnusmusiikin. Hän pyysi elokuvatuottaja Carlo Bixiota miettimään sellaisia bändejä kuten Emerson, Lake & Palmer, Pink Floyd, Deep Purple ja niin edelleen. Bixio sattui olemaan tuohon aikaan Goblinin tuottaja, ja hän ehdotti meitä Argentolle. Tästä alkoi pitkä yhteistyö.

Voisitko kertoa enemmän tästä pitkästä yhteistyöstä Argenton kanssa?

Argento oli hyvin tyytyväinen siihen, mitä teimme Deep Redin kanssa. Hän kysyi, voisiko Goblin myös säveltää Suspirian musiikin. Teimme vielä musiikit Dawn of the Deadiin, jonka jälkeen yhtye hajosi. Yhteistyöni Argenton kanssa on jatkunut silti 42 vuotta. Minulle hän on aina ollut hyvä ystävä.

Tehdessänne musiikkia Argenton elokuviin, onko teillä ollut vapaat kädet?

Aluksi hänellä oli tapana antaa meille neuvoja, mutta hän oli myös avoin meidän ehdotuksillemme. Hän alkoi luottaa meihin enemmän, mitä enemmän olimme tehneet töitä yhdessä. Voin sanoa, että meillä on ollut todella vapaat kädet.

Koetko, että ajat ovat muuttuneet 70-luvusta?

Kaikki on muuttunut. Siitä on melkein 50 vuotta. Elämäntyyli, politiikka, muoti ja niin edelleen. Jos puhutaan musiikista, olimme tuolloin luovempia. Rakastimme uusia tapoja tehdä musiikkia. Nykyiset sukupolvet palaavat takaisin noihin vuosiin ja löytävät sieltä jotain uutta. Tämän takia meidänkin levyjämme kuunnellaan edelleen.

Onko sinulla omaa suosikkia diskografiastasi?

Ikään kuin kysyisit isältä, kuka on hänen suosikkipoikansa. Suspiria ja Deep Red ovat olleet urani innovatiivisimpia ja samalla myös tärkeimpiä.

Mitä mieltä olet Demonsin soundtrackista?

Edelliseen kysymykseen palaten – voisin sanoa, että Demonsin soundtrack on yksi suosikkejani, koska se oli ensimmäinen kerta, kun tein töitä yhdessä Lamberto Bavan kanssa. Se oli myös ensimmäinen työ, jonka tein kokonaan yksin. Olin jättänyt Goblinin ja palannut takaisin dance- ja elektronisen musiikin pariin. Demons on täynnä vaikutteita näistä kahdesta genrestä. Kaiken kaikkiaan kyseessä on edelleen yksi myydyimpiä levyjäni.

Voisitko valottaa taustoja, miksi tällä hetkellä on olemassa kaksi Goblin-yhtyettä?

Goblin on kokenut monia muutoksia, mutta enimmäkseen olemme vaihtaneet rumpalia. Aluksi yhtyeessä soitti Walter Martino ja sen jälkeen Agostino Marangolo. Bändin hajottua kaikki jäsenet ovat menneet omille teilleen. Perustimme kuitenkin myöhemmin New Goblinin. Sitten palasimme alkuperäiseen Gobliin, ja lopulta syntyi Goblin Rebirth, jossa soittavat Fabio Pignatelli ja Agostino Marangolo. Goblin Rebirth on edelleen toiminnassa. Tämän lisäksi minulla on oma yhtyeeni Claudio Simonetti’s Goblin. Mitä voisin sanoa? Meillä kaikilla on oikeus tehdä, mitä haluamme, ja soittaa ympäri maailmaa Goblinin musiikkia. Sillä erotuksella, että minulla on myös soolotuotantoni ja muiden Dario Argenton elokuvien musiikit ansioluettelossani.

Olette usein kiertueella, mistä löydätte intohimon tähän?

Musiikin tekeminen on jännittävää. Minusta on upeaa olla muusikko ja minulla on paljon intohimoa työhöni. Kaikista mahdollista töistä tämä on minulle tärkeintä.

Soitatte Dawn of the Deadin soundtrackin kokonaisuudessaan Suomessa. Mitä muistoja sinulla on sen säveltämisestä?

On mahtavaa soittaa musiikkia eri puolilla maailmaa. Dawn of the Dead muistuttaa minua siitä, kuinka Argento päätti uudelleen leikata George A. Romeron version. Hän pyysi minua tekemään sen soundtrackin, koska alkuperäinen soundtrack oli valittu musiikkikirjastoista, eikä sitä ollut varta vasten sävelletty elokuvaa ajatellen. Tämä oli myös alkuperäisen Goblinin viimeinen elokuvasävellys. Kun puhutaan kauhuelokuvista, on Dawn of the Dead mestariteos. Romero kehitti innovatiivisesti zombigenreä.

Kiitoksia haastattelusta. Mitä olet tekemässä seuraavaksi?

Sain juuri valmiiksi Ruggero Deodaton Ballade in Blood –elokuvan musiikit. Minulla on suunnitelmia uuden albumin suhteen ja aion kiertää ympäri maailmaa soittamassa musiikkiani.


Claudio Simonettin Goblin esiintyy Helsingissä tänään, 24.5.2017.

Share

Tuomas Porttila

”ON HAUTOJA JOTKA OLISI SYYTÄ JÄTTÄÄ RAUHAAN…”

Lisää luettavaa: